Frakt och returpolicy
Leveranser
- Vi strävar givetvis alltid efter att vara supersnabba med att leverera din beställning, och ofta lyckas vi faktiskt att leverera beställningen på endast 1 dag till våra kunder. Våra leveranstider är normalt 1-3 arbetsdagar efter att beställningen är färdigbehandlad, beroende på PostNord,s utkörningsrutiner.
- Om produkten finns hos distributör med lagerstatus (kan restnoteras) så kan leveranstiden bli någon dag längre, vi meddelar dig om det skulle uppstå försening.
- Observera att beställningar lagda under helgdagar skickas tidigast nästkommande vardag.
- Vi skickar oftast ditt försändelsenummer med en spårningslänk via e-post, så att din leverans är spårbar hos PostNord.se.
- Om det av någon anledning skulle uppstår försening av din leverans (utan att vi har meddelat dig om detta) är du välkommen kontakta oss via e-post: info@craftednature.se alt. skicka gärna ett sms (med ditt ordernummer) till 0767090433, så återkommer vi snarast möjligt!
PostNord Varubrev Skicka Hem/Leverans till ombud
- Leveransen sker om möjligt i din brevlåda. Om ett varubrev räknas som skrymmande och den inte kan levereras till brevlådan, då lämnas den vid din dörr och PostNord dokumenterar leveransen med en bild. Om varubrevet/paketet av någon anledning inte kan levereras vid dörren, så lämnas den hos ditt postombud, du aviseras då via sms eller e-post. CraftedNature.se skickar alltid PostNord kollinummer på försändelsen till den e-postadress som du anger vid beställningen. PostNord skickar ett sms eller e-post meddelande när försändelsen är levererad.
Priser och fraktkostnader
- Alla priser i vår butik anges i SEK och inkluderar moms. Momsen är 12% för kosttillskott och livsmedel samt 25% för övriga produkter. Vi förbehåller oss rätten att göra prisändringar på grund av felaktigheter i prislistan eller fel orsakade av systemet. Vi debiterar en fraktkostnad på 39 SEK för alla beställningar där order värdet understiger 399 SEK. För beställningar med ett ordervärde överstigande 398 SEK erbjuder vi fri frakt.
- Vi strävar alltid efter att erbjuda konkurrenskraftiga priser och snabba leveranser inom Sverige, samt en kundorienterad shopping upplevelse!
Ej uthämtade paket eller varubrev hos ombud
- Om du inte har möjlighet att hämta ut ditt varubrev eller paket hos ett ombud och önskar en ny leverans (efter att paketet har returnerats till oss), ber vi dig att meddela oss om detta inom 7 arbetsdagar. CraftedNature.se kommer att debitera en fraktkostnad för den nya leveransen, även om din ursprungliga beställning hade fri frakt (på beställningar över 399 SEK). Om du inte hämtar ut försändelsen/paketet hos ombudet eller meddelar oss om behovet av en ny leverans, förbehåller sig CraftedNature.se rätten att debitera en avgift för nedlagt arbete och fraktkostnad med 100 SEK.
- Det är viktigt att du tar emot eller hämtar ut ditt paket/varubrev hos ombudet, för att kunna utnyttja din ångerrätt. Vänligen notera att korrekta leverans- och kontaktuppgifter måste anges för att leveransen ska kunna genomföras på ett säkert sätt. Om felaktiga leverans- eller kontaktuppgifter har angivits, är du som kund ansvarig om beställningen inte kan levereras enligt förväntningarna eller kommer bort. Vi rekommenderar därför att du noggrant kontrollerar och bekräftar dina leveransuppgifter för en smidig och problemfri leverans. Tack för din förståelse.
Ångerrätt
- Vid köp av produkter på CraftedNature.se har du som kund en lagstadgad ångerrätt på 14 dagar. Denna period börjar räknas från det datum du mottog leveransen. Vi strävar alltid efter att tillhandahålla en smidig och transparent köpupplevelse för alla våra kunder och välkomnar dig att utnyttja din ångerrätt när detta behövs.
Vid nyttjande av din ångerrätt:
När du vill utnyttja din ångerrätt och returnera produkter, ber vi dig att meddela oss om detta skriftligen (inom 14 dagar efter mottagandet av din leverans). Meddelandet ska skickas via e-post till: info@craftednature.se och inkludera ditt namn, adress, e-postadress och ordernummer, samt information om vilka produkter du avser att returnera.
Enligt gällande lagstiftning för retur av produkter, bör de returneras till oss omedelbart eller senast inom 14 dagar efter det att du har meddelat oss om din ånger. Observera att du som kund ansvarar för retur fraktkostnaden vid retur, även om produkterna levererades utan fraktkostnad till dig. Produkterna ska returneras väl förpackade och helst i sin ursprungliga förpackning.
Vid retur av en del av beställningen där du erhöll fri frakt och den återstående ordervärdet understiger 399 kr (efter retur), kommer vi att debitera en fraktkostnad på 39 kr, (om beställningen levererades med fri frakt).
Returer ska skickas till företagets adress: Brandt Service AB / CraftedNature.se , Sågstuvägen 14, 141 49 Huddinge
Observera att vid öppnad förpackning (där säkerhetsförseglingen har brutits), gäller inte ångerrätten av hälso- eller hygienskäl.
Vi förbehåller oss rätten att dra av en summa motsvarande leveranskostnaden från återbetalningsbeloppet. Vi tackar för din förståelse i denna process.
Ångerrätten gäller inte om:
- Produkter som på grund av hälso- eller hygienskäl har förseglats (plomberats) och där förseglingen har brutits.
- Försändelser som inte tas emot eller hämtas ut hos postombud.
- Varor som snabbt kan försämras, exempelvis livsmedel/kosttillskott med kort hållbarhet (som därav sålts till ett nedsatt pris). För mer information om den lagstiftade ångerrätten, se konsumentverket.se.
Reklamation och klagomål
- Vi kontrollerar alla produkter innan de skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer till dig så åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet.
- Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en produkt, oavsett anledning.
- Klagomålet ska skickas omedelbart efter att defekten/felet har upptäckts.
- Om förpackningen är synligt skadad vid leverans via ombud ska du anmäla skadan direkt till ombudet (när du tar emot försändelsen).
Hur går du tillväga vid reklamation?
- Eventuella fel och defekter på produkten ska reklameras till info@craftednature.se där du anger ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av defekten eller felet.
- Om vi inte lyckas att åtgärda felet eller leverera en likvärdig produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi står då för returfraktkostnaden (efter att reklamationen har blivit godkänd av oss).
- Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning eller om produkten har förseglats (plomberats) och där förseglingen har brutits. Vid reklamationer följer vi alltid riktlinjer från ARN (Allmänna reklamationsnämnden).
Ansvarsbegränsning
- Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkterna vi säljer.
- Vi tar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, naturkatastrof, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller om fraktbolag orsakat förseningen.
- Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produktens egenskaper, som ändrats av respektive tillverkare/leverantör eller andra faktorer som ligger utanför vår kontroll.
- Om kunden har angivit felaktiga kontakt eller leverans uppgifter vid beställning så är det kundens ansvar om varubrevet/paketet pga. felaktiga uppgifter levereras till fel adress, vi tar heller inget ansvar om varubrev är levererad av PostNord (enligt spårningsinformationen) men kommer bort efter att försändelsen är levererad, (eftersom detta ligger utanför vår kontroll).